אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

השבועיים הראשונים בגן הילדים

השבועיים הראשונים בגן הילדים

אביה עוזני - יועצת פדגוגית לצוותי חינוך ולהורים | 09.01.2017

לניהול נכון של תהליכים הכרוכים בהתחלות חדשות יש חשיבות רבה. הוא מאפשר לנו להתחיל ב"רגל ימין": לחוות תחושה של הצלחה, להיות מונעים

כל מה שרציתם לדעת על התחלות- תובנות והמלצות

לעבודה מאומצת שהנאה בצידה , להרגיש חלק מקבוצה של ילדים, עובדים או הורים ולהסתגל באופן יעיל ומהיר לדרישות המצופות מאיתנו. 

תהליך זה כולל ויסות ושליטה על מצבים רגשיים שלעיתים סותרים זה את זה. אנו עמוסים ברגשות סותרים הכוללים פחד, התרגשות, שמחה ועצב.

את כל אלה אנחנו צריכים לווסת ולתכלל על מנת שנוכל לצלוח את משימת ההתחלה בצורה טובה. 

במובן זה אין מבוגרים שונים מילדים. גם עבורנו כמבוגרים, התחלות חדשות מרעידות בבטן תחושות שונות וגם אנו עלולים להרגיש במצבים אלה מתח, עצבנות וחוסר שקט לצד שמחה ואתגר גדול. לילדים קטנים אין ניסיון חיים שניתן להסתמך עליו על מנת שיוכלו לומר לעצמם: "או, אני מכירה את עצמי, כמה ימים קשים והכל יהיה בסדר, ממש עוד קצת ואני שוחה כמו דג במים" 

עבורם הזמן המועט בו שהו בחופשה, נדמה כזמן ארוך ביותר והחזרה גם אם היא לכיתת הגן ליד הכיתה הקודמת שלהם- נדמת ככניסה לעולם חדש לגמרי.

בראשון בספטמבר אנו נכנסים לגן ילדים שבו אנשי הצוות, ההורים והילדים, נמצאים כולם, במצב טעון רגשית ותחושתית. על כולם לשלוט ברגשות אלה ולווסת את ההתנהגות שלהם על מנת שהקלחת הרגשית לא תעלה על גדותיה ותגלוש...

תהליך הניווט וההכוונה יבוא לידי ביטוי בהובלה מושכלת של מנהל/ת הגן את אספות ההורים והצוות, את השיחות האישיות, העברת המידע באופן מסודר ועדכני ועוד אולם כל המבוגרים בגן שותפים ואחראים לתהליך ההסתגלות של הילדים: הגננת, אנשי הצוות וההורים. 

לפניכם המלצות לארגון והפעלה של השבועיים הראשוניים בגן ובבית. זכרו כי ההמלצות הן כלליות ועליכם להתאים אותם לגיל הילדים ולאפיונים המיוחדים שלהם. תכננו בקפידה כל יום אבל היו פתוחים לשינויים וגמישים בהתאם למצבים מתפתחים בגן ובבית. 

 

השבוע הראשון

הצעות לארגון המסגרת:

1.    ילדים, שאינם חדשים בגן ורק עלו כיתה, יכנסו כמה שיותר מהר למסגרת הזמן הרגילה של הגן.

לילדים חדשים יש להציע לוח זמנים מדורג שמתייחס להבדלים האינדיווידואליים בין ילדים. יש ילדים שתהליך ההסתגלות שלהם מהיר יותר והם יכולים לדלג על חלק מן השלבים ויש ילדים שהקצב שלהם הוא אטי יותר ועל הצוות וההורים להתאזר בסבלנות רבה ולהתאים להם סדר יום מקוצר לתקופה ארוכה יותר.

2.    בשבוע זה בדרך כלל הצוות נוכח במלואו ואף מתוגבר. מכיוון שההורים נמצאים בגן בשבוע הזה כדאי שכל השותפים יקדישו זמן ומאמץ להכיר זה את זה. זה נשמע פשוט ואין זה כך משום שכל ההכרות האינטנסיבית הזו מתרחשת בתוך תהליך הסתגלותי שכולל מתח. ההורים מתוחים משום שהם דואגים להסתגלות של הילד שלהם ולבכיו, הצוות מתוח משום שנדמה שהוא נבחן ברגע זה על יכולתו להרגיע, לטפל ולהפעיל. ובתוך כל זאת צריך למצוא מקום לחיזוק זה של זה, לרגע התבוננות, לזמן קצרצר של מגע ותקשורת.

3.    כדאי לארגן  להורים שולחן, כסאות וכיבוד קל בחצר הגן או מחוץ לכיתת הגן. בשלב מסוים להורים קשה לעזוב את הילד, או שלילד קשה להפרד והאפשרות להיות נוכחים אך לא צמודים, מקלה על הצוות וגם על ההורים. לפני ארוחת הבוקר או לקראת המפגש כדאי לבקש מן ההורים לצאת מכיתת הגן. ההורים יכולים להמתין בחוץ, לפטפט ביניהם, להעביר חוויות ולהרגיש רצויים...מבלי שיפריעו להתכנסות. אולם על ההורים לזכור, כי ההסתגלות לגן מתחילה רק כשאתם עוזבים. כל זמן שאתם יחד עם הילדים, התהליך לא החל...

4.    הימים הראשונים נחלקים בין פעילות פתוחה וחופשית שמאפשרת לילד להכיר את סביבתו בקצב ודרך שלו, לבין פעילות מובנת שמכנסת את הילדים, מרגיעה ומכילה ויוצרת שקט. חלוקת התפקידים בין אנשי הצוות, מסייעת להורים ולילדים להיקלט בבוקר בפעילות מוכנה מראש. בגן בו עסוקים בשבוע הראשון בהתארגנויות, הכנת ארוחת בוקר, החלפות, סידור הכיתה ועוד - ההסתגלות תהיה ארוכה יותר. הצוות צריך להיות פנוי לילדים, יודע מה עליו לעשות, את מי להפעיל ומה להפעיל וראש הצוות צריך לנצח על התזמורת הזאת כולה. רצוי שההורים בתקופה זו יקפידו על הבאת הציוד הנדרש וסימונו וידחו בקשות אישיות שאינן הכרחיות. יחד עם זאת מאוד חשוב שההורים ידווחו לצוות כיצד עבר על הילד שלהם המשך היום, כיצד הילד אכל בערב והאם שנתו היתה שקטה ורגועה.  התפקוד היומיומי בבית עלול להשתבש לימים ספורים, אבל לרוב הוא חוזר במהירות לשגרה.

5.    לילדים יש להציע לכל אורך תקופת ההסתגלות תכנים מותאמי גיל שמעלים למודעות רגשות וקונפליקטים, מאפשרים ביטוי ופורקן תנועתי, רתמי, מילולי ויצירתי ומאפשרים דרכים אלטרנטיביות להתמודדות והתנהגות. זוהי תקופה נכונה להקריא סיפורים על פרידה והתחלות חדשות הן בבית והן בגן. לעסוק בחומרים כמו חול יבש, חול רטוב, חמר ומים 

הצעות לארגון - הגורם האנושי

1.    הורים/אנשי צוות: הכינו מספר אפשרויות לטקס פרידה חביב. עיקרון חשוב של טקס הוא חזרה מדויקת עליו לאורך זמן שמשרה תחושת קביעות ובטחון. במובן זה הטקס מפחית פחדי פרידה ומושך את הילד קדימה אל המשך היום.

הטקס יכול לכלול אחד או יותר מן האפשרויות הבאות:

א.    דקלום :"עכשיו אומרים שלום, לאבא היקר, לאמא היקרה, נצחק פה, נבלה, נפגש במהרה" ( אתם בוודאי תמציאו טוב יותר ממני..) 

ב.    בובה או חפץ העוברים מן הבית אל הגן ובחזרה הביתה בסיום יום ומייצגת קשר בין הבית לגן.

ג.    ערסול, מסז' עדין, התעמלות קצרה משותפת, הכל לפי הטמפרמנט של הילד.

ד.    מתן בקבוק כארוחה בגיל הצעיר מאוד.

ה.    המשך פרויקט משותף בין המבוגר איש הצוות לבין הילד כמו: השקיית עציצים או ערוגה, האכלת הדגים באקווריום, חקירה משותפת בספר מעניין.

ו.    מתן תפקיד : סידור הספרים בארון, תורנות כלשהיא ועוד.

2.    בשבוע הראשון ההורים שילדם עדיין מתקשה להפרד, מוזמנים אל שולחנות העבודה:

משחקים חדשים, צעצועים המונחים באופן מאתגר ומסקרן, קופסאות סגורות ובתוכן צעצועים, מבנים מעניינים מקוביות, בצק רך לאפיה, חומרים מעניינים כמו קצף (ניתן לעשות מקצפת או שמנת מתוקה מוקצפת לילדים קטנים) ועוד רעיונות רבים.

איש צוות שיעמוד במרכז החדר ויעשה בועות סבון גדולות יגרום לילדים להתקהל סביבו ולשכוח כל דבר אחר. שמחה גדולה תתפשט בקהל הצעיר אם איש צוות יתחפש קלות ויזמין את הילדים לשלוף מן הכיסים שלו סרטים ובדים וצעיפים, או מישהי אחרת תתחפש לסבתא נחמדה תאטרלית. רגשו את הילדים וגרמו סקרנות והנאה להורים. ההורים מרגישים טוב אם הם נוכחים לדעת, שהצוות עושה הכל על מנת שהילד יסתגל בקלות לגן ולא יסבול.

גם ההורים יכולים לפתח את התכונות התאטרליות שלהם, עם כובע או אף ליצן שיצחיק את הילד, יעבור אליו וישמר במגרה עד תום היום. כמו כן, אני ממליצה להורים לא לחפש את הדרך הקלה או הקצרה, כי בסוף היא מסתמנת כארוכה וקשה. השקיעו זמן בהכנת עצמכם ובהכנת הפעוט לגן, אל תנסו לוותר ולפתות את הילד באמצעות מאכל או ממתק. זה לא עוזר ויוצר בכי נוסף בבוקר. שתפו פעולה עם הצוות, זהו נקודות שאתם יכולים להפרד וסמכו על הצוות.

3.    מפגשי הקבוצה בשבועיים הראשונים הם בסימן של נושא ההכרות:

שמות בהתחלה ואחר-כך מאפיינים נוספים. המפגש הוא קצר, מפעיל ומעניין. משחקים, תנועה ומוסיקה. זה הזמן להציג בפני הילדים בעדינות את חוקי הגן ואת הנהלים בו. אנו מתחילים בדברים פשוטים.

מדגימים ישיבה על כסא בארוחת הבוקר, שכיבה על המזרון או במיטה בצהריים. בהמשך נדגים ניקיון אישי, ניקיון בכיתת הגן, שמירה על סדר ועוד. נעשה בעצמנו כל מה שאנו מבקשים מן הילדים לעשות. הדוגמא האישית היא הדרך הטובה ביותר להרגיע וללמד את הילדים מה מצופה מהם ועקרון זה נכון גם לאנשי הצוות וגם להורים  הילד אינו זוכר משנה שעברה או שאינו מבין כי גם השנה מצופה ממנו להיענות לאותם הרגלים.

עלינו כאנשי חינוך הורים ומחנכים להשקיע ולהקפיד בעניין הגבולות והנהלים שלכם ותקבלו בהמשך השנה ילדים המתנהגים בצורה בטיחותית, זורמים עם הבקשות שלכם, ומתגבשים לקבוצה חברתית (בהתאם לגיל) בצורה מהירה וקלה יותר תוך ריסון תוקפנות ושמירה על כבוד האחר.

כמובן, כל זאת באופן הדרגתי ומותאם לגיל. כאן המקום לומר, שפעמים רבות לצוות החינוכי קל יותר להשריש הרגלים וחוקי התנהגות. שיח משתף ושואל יעזור להורים להמשיך לבקש את אותה ההתנהגות גם בבית. באופן הזה, אותם הרגלים שאנו מבקשים לחנך אליהם בגן, ימשכו גם בבית, לכל הצדדים יהיה יותר קל ולילד הדרישות העקביות תהיינה ברורות ולא מבלבלות.

4.    מומלץ בימים אלה לנווט גם בבית וגם בגן, בין פעילות ממריצה, הפורקת מתחים לבין פעילות מרגיעה. 

הציעו לילדים פעילות מוטורית מוגברת בחצר, בתוך הגן בגימבורי ובפארק השעשועים. משחקים בכדור, ריצות קצרות, גילגולים, ועוד, כל אלה עוזרים לילדים לפרוק מתחים שנאגרים בגוף.

ניתן להשתמש בחפצים מוכרים כמו חישוקים. ציירו על בריסטולים גדולים קווי רשת והזמינו את הילדים לזחול בפנים, לקפוץ לעבור ממשבצת למשבצת ועוד. אל תנסו לקבוע יותר מדי כללים וחוקים למשחקים השונים.

יש לילדים מספיק חוקים וכללים להפנים בשבועות הקרובים.

בפעילות הרגועה השתמשו במוסיקה, במגע עדין, במסז' מרגיע , בנדנוד ובכל פעילות נעימה ושקטה שעוזרת לילדים להירגע לקראת פעילויות כמו מפגש, אכילה ושינה. בנוסף כדאי להציע לכל אורך תקופת ההסתגלות תכנים מותאמי גיל שמעלים למודעות רגשות וקונפליקטים, מאפשרים ביטוי ופורקן תנועתי, רתמי, מילולי ויצירתי ומאפשרים דרכים אלטרנטיביות להתמודדות והתנהגות. זוהי תקופה נכונה להקריא סיפורים על פרידה והתחלות חדשות הן בבית והן בגן ולעסוק בחומרים כמו חול יבש, חול רטוב, חמר ומים. 

לא כדאי לנסות וללמד את הילדים בתקופה זו מיומנויות חדשות נוספות. דחו את "הלימודים הגבוהים" לתקופה שקטה יותר ופחות עמוסה

שבוע שני

הרחבה והעמקה של כל ההצעות שהוצעו בשבוע הראשון תוך מעבר הדרגתי לסדר יום רגיל בגן ובבית.

כדאי להרחיב בשבוע זה לגבי ההרגלים והחוקים של הגן. הגן מתנהל בשעות קבועות וידועות ואילו להורים יש החופש להביא ולקחת את הילדים מתי שנוח להם.

אני מאוד ממליצה להורים שלילדים שלהם קשה להפרד להגיע מוקדם לגן. כאשר יש מעט ילדים ופחות לחץ הפרידה יותר רגועה ויש יותר זמן לאנשי הצוות לקלוט את הילד.

כמו כן, הגיעו תמיד באותה השעה. כאשר אתם מגיעים פעם בזמן האוכל, פעם לשולחנות הבוקר ופעם למפגש, הילד מאוד מבולבל. לילד אין תפיסת זמן כמו שיש לכם. גם לצוות יותר קל להתנהל ולארגן את עבודתו כאשר הוא יודע בערך מהו זרם ההגעה של כל הקבוצה לגן. 

מעברים ושינויים הם חלק מהתרבות שלנו בעשורים האחרונים.

הילדים נדרשים מגיל קצר מאוד להתרגל לסביבות משתנות. מגיל צעיר אנחנו הם מבלים איתנו, ההורים, כמעט בכל בילוי אפשרי.

מגיל צעיר הם מחליפים מסגרות או שוהים במספר מסגרות עם אנשים שונים. הם נחשפים לשינויים רבים שעוברים הוריהם: שינויי קריירה, מקומות מגורים ועוד. לכן, תהליך ההסתגלות הינו חלק מכשורי החיים שילדים צריכים לרכוש ולשלוט בהם. יש להתייחס למיומנויות אלה כדלת לחייו הבוגרים, אי לכך בגן ובבית יש להתיחס לתהליך זה כאל תהליך של למידה חשוב. 

 

 

הכותבת אביה עוזני, מדריכה ומאמנת מערכות חינוך בגיל הרך, העוסקת בחינוך למעלה מ30 שנה.


בהכשרתה תואר ראשון בחינוך מיוחד, שני בניהול מערכות לימוד ובנוסף, בעלת הסמכה להדרכה ולאימון.
אביה בעברה הייתה מנחה פדגוגית ומרצה וכיום, מנחה כוללנית של ידע, תהליכים ומיומנויות אצל הפרט ובמערכות חינוך בגני ילדים פרטיים.
אביה כתבה ופרסמה את הספר "מנדלה- החיים בראי המעגל" אשר נכתב יחד עם נירה שירן מזרחי, יצא ב2011 בהוצאת אופוס, וממשיכה לעסוק גם בעריכה רעיונית של ספרות מקצועית, מלמדת כתיבה פואטית בקורס פוטותרפיה באוניברסיטה הפתוחה וכותבת שירה.

אדריכלות חינוכית www.eduguide.co.il
avia@eduguide.co.il

נייד: 050-8110000