אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

קוביות לילדים

מִגְדְּלֵי קוביות

ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס | 04.04.2014

מחפשים מתנה מוצלחת לילד או לילדה, בכל גיל? הנה רעיון מומלץ: עֶרְכַּת לִבְנֵי בנייה מעץ המכילה קוביות וגופים אחרים.

 

 

ילדים מגיל שנה מתחילים לגלות עניין בגופי הבנייה, וימשיכו לשחק ולשכלל את יכולות הבנייה שלהם עוד שנים רבות. 

 

לפי הירש (1996) השלב ההתחלתי בבנייה הוא הקמת מִגְדָּל: 

 

באופן אנכי –  קובייה על גבי קובייה, או באופן אופקי – שורה של קוביות.

 

השלב השני הוא בנייה של גשר:

 

הצבת שני גופים זה לצד זה, עם רווח ביניהם, והעמדת גוף שלישי על קצה כל אחד משני לבני הבסיס, כך שיגשר על הרווח.

 

 

השלב השלישי הוא בניית גדר:

 

מצמידים גופים אחד לשני ויוצרים שטח סגור (אם לבני הבנייה גדולות מספיק הילדים יוכלו להיכנס לתוך השטח המגודר).

 

 

השלבים הבאים בהתפתחות הבנייה הם:

 

בנייה לגובה ולרוחב בצורה סימטרית; קישוט המבנה; חזרה על יחידות בנייה ומשחק יצירתי תוך שילוב בעלי חיים ופרטים נוספים הנדרשים בתהליך הבנייה (בדים, מכוניות, מוטות, חבלים וכד').

 

 

משחק בְּגופֵי בְּנִיָיה תורם לפיתוח הדמיון והיכולת התנועתית (מוטורית)

 

המשחק עם גופֵי בנייה הוא פתוח:

 

אין הוראות בנייה ואין דרך אחת בלבד לבנוֹת. במשחק כזה אין חשש לבנוֹת בצורה לא נכונה, שכן אין שיטה מנחה או תוצאה מוכתבת מראש.

 

בחלק מְעֲרָכוֹת הבנייה מופיע איור המכוון לבניית דגם של עיר או טירה, אך עדיפוֹת הָעֶרכּוֹת שהינן ללא אזכור או רמז, כדי שהילדים יוכלו להפעיל את הדמיון ולהמציא את דרכם הייחודית בבנייה.

 

לִבְנֵי בנייה גדולות יעודדו את הילדים לבנות בניינים ולהיכנס לתוכם, ולִבְנֵי בנייה קטנות יאפשרו להם ליצור עולמות דמיוניים או לחקות מציאות מוּכרת (בניית גן ילדים או שדה תעופה) שתשמש להמשך משחק ופעילות.

 

תוך כדי הבנייה והמשחק הילדים מפתחים יכולת תיאום יד-עין שהנה חיונית ביותר במסגרת ההתפתחות (לדוגמה, בעת הנחת לבנה אחת על השנייה בצורה מדויקת).

 

נוסף על כך, הילדים מתנסים בוויסות הכוח שהם מפעילים (לדוגמה, בהפעלת מידת הכוח הנדרשת והרצויה כדי לא למוטט מבנה בנוי).

 

משחק בְּגופֵי בְּנִיָיה מעודד רכישה של מושגים מתמטיים ומדעיים

 

במשחק עם גופֵי בנייה הילדים משתמשים במגוון מושגים מתמטיים הקשורים לתכונות של גופים הנדסיים, כמו: גודל, צורה, כיוון והיחס בין השלם וחלקיו.

 

ילדים המשחקים עם ילדים אחרים לומדים להשתמש בשמות של צורות וגופים הנדסיים.

 

רוב עֶרכּוֹת הבנייה תוכננו עם היגיון פנימי ויחסים קבועים בין החלקים.

 

לדוגמה, אפשר להחליף את רוב הגופים הגדולים בשילובים של גופים קטנים יותר.

 

לרוב, לִבְנֵי הבְּנייה שוות ברוחבן ובעוביין, דבר המעודד את גילוי היחסים ביניהן (לדוגמה: שתי מִנְסָרוֹת מרכיבות תיבה).

 

במהלך הבנייה נִקְרוֹת בפני הילדים הזדמנויות המצריכות מדידה והשוואה של אורכים או גבהים, באמצעות השוואה ישירה (מצמידים שני גופים) או באמצעות מתווך כלשהו (פורסים את כף היד למדידת אורכם של מבנים). 

 

פעילויות בנייה מאפשרות לילדים לתכנן ולדמיין כיצד לחבר בין שני גופים כדי ליצור את המבנה שתכננו.

 

לאורך תהליך הבנייה הילדים לומדים על התכונות של לִבְנֵי הבנייה, על גודלם של החלקים השונים, על יציבותם של מבנים, אודות הכוחות המופעלים עליהם ומחפשים דרכים לאזן מבנים בלתי-יציבים ולחזק מבנים שנפלו.

 

 

בנייה בגופים מסייע בפיתוח התפיסה המרחבית

 

אחד התחומים המרכזיים שמתפתחים במהלך משחק עם לִבְנֵי בנייה קשור ליחסים במרחב (דרך לימוד ההפכים: גבוה-נמוך, בפנים-בחוץ, רחב-צר, פתוח-סגור, קדימה-אחורה וכד').

 

ילדים שבונים שיפועים, חומות, גשרים ומנהרות משתמשים הלכה למעשה ביכולות מרחביות.

 

מה נדרש כדי לבנות מנהרה או גשר? האתגר המרחבי במקרה הזה קשור ליכולת להשתמש בעצמים וכלים ולדמיין שינויים שיכולים לחול בהם.

 

בדוגמה שלנו, באיזה גודל לבנות את המנהרה כך שמכונית צעצוע תוכל לעבור.

 

חשיבות פיתוח יכולות מרחביות מוזכרת במאמר חדש שהתפרסם בכתב העת סיינטיפיק אמריקן (Scientific American), שבו מובלט ערכה של התפיסה המרחבית: משתתפים בעלי יכולות מרחביות גבוהות יחסית נטוּ לבחור בתחומים מדעיים וטכניים כגון מדעי הטבע, הנדסה, מתמטיקה ומדעי מחשב, ולהצטיין בהם.

 

דרך חשיפה למערכות בנייה מאתגרות נוכל לעודד פיתוח יכולות מרחביות בקרב בנים ובנות כבר מהגיל הצעיר – יכולות הנדרשות בתחומי החיים השונים (נוויט והבנת מפות), לאו דווקא בתחום האקדמי.

 

 

מה עושים לפני שמסדרים? מצלמים או מציירים את הבנייה

 

 

האם יש לכם מקום שבו תוכלו להשאיר לכמה ימים את מה שבניתם, לצורך המשך המשחק?

 

כאשר הבנייה נשארת, הילדים יכולים להוסיף ולשכלל אותה.

 

כך או כך, ודאי תרצו לצלם בנייה מוצלחת במיוחד ולהזמין את הילדים לספר לאנשים נוספים מה בנו וכיצד.

 

 

דרך נוספת לתעד את הבנייה היא לבקש מהילדים לצייר את מה שנבנה על נייר:

 

כשילדה "מעתיקה" את בנייתה על גבי פיסת נייר היא מחליטה איך להתחיל בהעתקה, וכיצד "לתרגם" בנייה תלת-ממדית לרישום דו-ממדי.

 

בתמונה המצורפת ילדי גן התבקשו לצייר את בנייתם, כך שילדים אחרים יֵדְעוּ באילו חלקים ילדי הקבוצה השתמשו בבנייה.

 

 

כאשר אנו מעתיקים משהו, אנחנו יוצרים דימוי מנטלי ומפעילים עליו שינויים הנדרשים כדי לתאם בין מה שרואים בפועל ובין התנועות שלנו בעת הרישום.

 

פעילות ההעתקה תורמת רובד נוסף לפיתוח התפיסה המרחבית. 

 

 

לִבְנֵי בנייה כחולות

 

במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים אנו מייחסים חשיבות רבה לתרומת משחקי הבנייה להתפתחותם של ילדים.

 

לכן, תכננו מרחב עם כ- 200 קוביות כחולות שייפתח בחופשת פסח 2014, במסגרת פסטיבל "כאן בונים".

 

 

המרחב המקורי מציע לילדים לפתח את יכולות הבנייה שלהם באמצעות מבחר עשיר של חלקים העשויים מחומר ספוגי רך (תיבות, מַחְבָּרִים, גלילים, גלגלים וחלקי מסלולים).

 

הגופים כולם בצבע כחול כדי להקל על המשחק והבנייה ולהימנע מצבעוניות מגוונת שעלולה להפריע לפעילות וליצור תחרות.

 

בחלל מלא- בגופי הבנייה הילדים מפעילים את דמיונם ועומדים בפני אתגר לעצב מחדש את המרחב סביבם, תוך כדי משחק המתבצע בשיתוף פעולה עם ילדים אחרים. 

 

 

Hirsch, Elisabeth S. (Ed.). (1996). The block book (3rd ed.). Washington, DC: NAEYC

 

הכותבת ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס, מנהלת הערכה ואחראית על הגיל הרך במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים.