אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

בית הספר (צילום: pixabay)

הכנה לכיתה א' – איך מתחילים?

לי גביש - מנהלת קהילת הורי אינפוגן בפייסבוק | 09.06.2020

החוויה בכיתה א' מעצבת במובנים רבים את עתיד ילדינו ואת ביטחונם העצמי.  למה לשים לב, ואיך לעזור לילד להתפתח?

 

המעבר מגן-הילדים לכיתה א', הוא מרגש ומלא באי-ודאות וחששות. 
הסגר והפגיעה בשגרה בשל נגיף קורונה הפרו את האיזון, ותחושת הביטחון בקרב ילדים רבים וגם הוריהם. 
הורים רבים פנו לאחרונה למערכת אינפוגן בשאלה "איך נוכל לעזור לילד שלנו להגיע מוכן יותר לכיתה א"? 

דווקא השנה המהותית בגן החובה,
בה אמורים להכין את הילדים להגיע עם ביטחון בסיסי של ידע והבנה - נראה שנפגעה.

 

אז איך בכל זאת אפשר לעזור?

 

ריכזנו לכם מספר טיפים לאפשרויות שעומדות לרשותכם, בהינף אצבע.
הכנה לכיתה א' כבר מהבית, אפילו מהנייד ואפילו ניתן להתחיל אותן ממש עכשיו.

 

הכנה אוריינית

 

קרוא וכתוב – משחק מחשב מומלץ ללימוד קריאה הוא "זימיזמה". 
משחק הרפתקאות דיגיטלי ללימוד תהליך הקריאה והכתיבה בשיטה פונטית והולסטית. 
"לומדים לקרוא ביער זימיזמה", הוא סיפור הרפתקאות מובנה ומתפתח,
בו הדמויות מקוריות והאנימציות משעשעות. 
הילד נכנס לעולם של הרפתקאות ואתגרים דרך משחקים דיגיטליים ושירים.
באופן יצירתי ומהנה שמגביר את המוטיבציה והסקרנות הטבעית,
וכך מעודד להמשיך ולהתקדם בתהליך הלימודי תוך כדי משחק והנאה. 

המשחק מובנה והדרגתי, וכל ילד מתקדם בקצב שלו.  
בנוסף, המשחק משלב מספר ערוצי למידה שונים ומגוונים:
אלמנטים חזותיים, שמעתיים, תנועתיים ותחושתיים,
כך מתאפשרת לכל ילד למידה אפקטיבית ומשמעותית. 

המשחק מעודד קשר אנושי ובקרה של המבוגר בתהליך הלמידה באמצעות משחק משותף בעולם האמיתי. 
לפרטים נוספים

זימיזמה - משחק הכנה לכיתה א 

 

הכנה בחשבון ואנגלית - הרצון והפתיחות לקלוט תחומי ידע תלוי בנכונות של הילד
כאשר יש בסיס של עניין וחיפוש טבעי של הילד, כדאי שנתגייס לספק לו מענה לצורך זה.
מעת לעת מתפרסמים כלים פרקטיים בנושאים אלו בקבוצת הפייסבוק הזו.

 

הכנה רגשית 

 

מודעות עצמית - 
תפרידו בין הזיכרון שלכם  מבית הספר לבין חווייתו של הילד - 
פעמים רבות, תחושות הילד משקפות את שלנו:
כמו ילד הרואה את אביו לחוץ לפני טיפול אצל רופא השיניים, 
סביר שיגיב בתסמיני לחץ דומים (ובכך רק יעצים את חששות ההורה). 
נרצה לקטוע את שרשרת החשש ולא לשמר אותה.

כולנו באים עם "תיק זכרונות" מבית הספר על הגב ולא תמיד הוא "מלא בנוצות וחדי קרן". 
במקרה כזה עלינו להשתדל להיות מודעים לתחושותינו,
ולאפשר לילד את ההזדמנות לחוות חוויה עצמאית משלו. 

להיזהר מהערות ציניות בסביבת הילדים בנוגע לבית הספר, המורים או החברים וכיתה.
גם אם נדמה לכם שהילד עסוק במשחק ואינו מאזין – הם קולטים הכל. 

סבלתם בבית הספר? 
אתם לבטח לא רוצים שגם הם יסבלו ולכן כדאי לעשות מאמץ ודווקא מאמץ לשלוט בחששות שלנו יעזור. 
נזכיר לעצמנו (את המציאות) כי במדובר בבית ספר שונה, אנשים שונים, אדם אחר, דור אחר, מיקום אחר. 
חוויה מהעבר לא בהכרח מעידה על חוויה עתידית, אלא אם כן תכניסו אותה לתוך העתיד, 
יחס חיובי שלכם כלפי המסגרת יקרין על היחס של ילדכם כלפי אותה מסגרת.

ויסות רגשי ובניית קשרים חברתיים - 
בספרות המחקרית ישנה הסכמה בדבר החשיבות של הקשרים הרגשיים החברתיים המוקדמים של הילדים 
כגורם שמעצב את הדימוי העצמי כאדם וכן כתלמיד, 
קשרים אלו משמשים כבסיס לאינטראקציות חברתיות גם בעתיד. 
הם משפיעים, בין השאר, גם על הכישורים הקוגנטיביים ועל סיכויי ההצלחה מבחינה לימודית. 
חלק חשוב בכל קשר חברתי הוא התמודדות עם רגשות שליליים, זיכרו קשר טוב צומח ממשברים. 

 

מוזמנים להרצאה בזום
שיתוף פעולה בין אינפוגן לבין מדריכת ההורים איילת שורר-ממלוק (M.A). 
ההרצאה תתקיים בתאריך ה- 16.06.2020
ההרצאה תתמקד בהתמודדות עם קונפליקטים, מאבקי כח והתקפי זעם בגיל הרך לשם שיפור היחסים והאווירה בבית. 
קישור להרשמה: הרצאה - להחזיר את השקט הביתה 

 

 

הכנה התנהגותית

 

הרגלים רצויים - נורמות מקובלות במסגרת
חשוב לזכור כי השנים בני בילדים - הכינו את הילד לנורמות ההתנהגות המקובלות במערכת החינוך.
הילדים מתנהגים אחרת מולינו בבית אל מול התנהגותם בגן.
יחד עם זאת, נוכל לעזור לילדינו להבין מהן הנורמות הבסיסיות (שתלויות גם בנו, כדוגמה אישית).

להגיע בזמן – לקום בבוקר בזמן להתארגנות רגועה,
להבין את החשיבות של עמידה בזמנים.
לפעמים כדאי להציע לילד לנהל את זמנו תוך מחשבה 
לדוגמה,  לגשת להתפנות בתחילת ההפסקה, כך שבסופה יהיה בכיתה בזמן.

לשמור על קשר עין עם המורה – בזמן השיעורים ובכלל בשיח, 
כדאי לעודד את ילדינו להסתכל על אחרים בעיניים כאשר הם מדברים. 

לכבד את האדם שמולנו - תרבות שיח וכבוד לאחר
להקפיד בבית ומחוצה לו על כללי הקשבה ושיחה ראויים.

 

הכנה הורית

 

בלי לחץ
אנשי החינוך בבית-ספר מקצועיים ויודעים את עבודתם.
אם יש לכם חשש מכל סוג דברו עם הגננת היא מכירה היטב את ילדכם.
במידת הצורך, פנו בתהליך הרישום ליועצת בית-הספר ותתייעצו עימה.

כדאי להירגע
מחקרים רבים מראים כי דווקא ילדים יצירתיים, שלקח להם זמן למצוא את מקומם הנכון בבית הספר
הפכו ליזמים ודיווחו על סיפוק רב והצלחה בחייהם. 
אפשר להירגע, כל אחד מוצא בסוף את המקום שלו, החוכמה זה לדעת להנות מהדרך.

מתן פידבק
תגובה חיובית על עשייה תורמת לתחושת מסוגלות
באופן כללי, חשוב לחזק את תחושת המסוגלות ולתת חיזוקים חיוביים 
המחמאה וההערכה צריכה להיות על המאמץ וההתמודדות עם האתגר ולא רק על הצלחה בו. 
אם נעודד את עצמנו להתמודד שוב ושוב מול אתגר, סביר שבשלב מסוים גם נצליח בו. 
מנגד, אם נהיה תלויים רגשית בכל הצלחה ונפתח חשש מכישלון, 
סביר להניח שהחשש מכשלון יגבר על הרצון להצליח. 


כדאי להחמיא ולחזק הצלחות לימודיות, אך גם לחזק את במאמץ והתמקדות "בחצי הכוס המלאה":
ילד המתקשה לשבת ולהתאמן, נעודד: "כל הכבוד, היום הצלחת לשבת ולהתרכז עשר דקות יותר מאתמול"
ילדה המאבדת ריכוז המהר, נחזק: "יפה! היום כבר זכרת לבד להכניס את הספרים לתיק, מחר תנסי לזכור להכניס גם את הקלמר"
ילד שדבק בניסיונות על-אף הקושי, נחמיא: "מרשים, אפילו שלא קל לך, אתה ממשיך לנסות ולפתור את התרגילים".

 

פניות וקשב
בעיקר חודש הראשון מומלץ לפנות מראש זמן (ממש ביומן שלנו כמו פגישה או משימה)
להקשבה ועזרה בעיבוד החוויה.
חשוב להקשיב ולחבק וכל הזמן להיות מודעים מה מהתחושות והחששות שלנו ומהן של הילד.
לזכור כי יש לשמור על האיזון העדין שבין עזרה לבין דחיפה. 
לשמור על אווירה חיובית, המביאה לחוויה מהנה ואנרגיות טובות, זמן איכות ביחד. 

 

חוכמת ההמונים

 

אפשר ורצוי להתייעץ עם הורים אחרים ואנשים שאתם מעריכים. 
בקבוצת הפייסבוק של הורי אינפוגן "הורים מדברים ילדים" עולים פוסטים רבים בנושא ההכנה לכיתה א',
רבים מהם כוללים טיפים וכלים מעשיים.
יש בקבוצת הפייסבוק גם תרגילים ומשחקים שתוכלו להנות מהם ביחד עם ילדיכם. 
כמו כן, דרך הקבוצה תוכלו להתייעץ עם הורים נוספים ואנשי מקצוע באופן בלתי אמצעי. 

להצטרפות לחצו כאן:

https://www.facebook.com/groups/422405258533099/