אינפוגן גני ילדים

באישור משרד החינוך

שגרה זה רע?

שגרה זה לא רע

מערכת אינפוגן | 25.10.2016

הסתיימו ועברו החגים, הארוחות המשפחתיות, המפגש התכוף עם סבא וסבתא (פינוקים, מתנות, הפתעות).

 

זהו... 

נגמרה תקופת ההיכרות עם גן הילדים החדש,

תמה תקופת ההסתגלות לגננת החדשה,

למתחם המשחקים המשופץ בגן.

 

הסתיימו ועברו החגים, הארוחות המשפחתיות, המפגש התכוף עם סבא וסבתא (פינוקים, מתנות, הפתעות).

ומעכשיו לחודשיים הקרובים (עד חנוכה לפחות), נכנסים לשגרת יומיום רגילה.

השגרה חשובה מאוד, היא בעצם החזרה אל המוכר והברור, אל אותו סדר יום כמעט קבוע ואווירה רגועה.

 

למה השגרה חשובה לילדים?

ילדים קטנים בגילאי גן-הילדים אינם מבינים את מושג הזמן במונחי שעות או דקות, אלא על-ידי סדר האירועים.

לוח זמנים קבוע מקנה להם שליטה, סדר וארגון על יומם - ומכאן הבנה טובה יותר על העולם ומהלכו.

כך הם יודעים למה לצפות, מקבלים ביטחון רב יותר, ומתמודדים טוב יותר עם המשימות.

 

המודעות המנטאלית של הילד הצעיר עדיין מתפתחת, והם עדיין לא מצליחים לתכנן קדימה טוב מספיק. השגרה עוזרת להם לבצע תחזיות אלו ולהבין מושגים מופשטים דוגמת "לפני ואחרי".

השגרה עוזרת לילדים לפתח שליטה עצמית, כי הם יודעים להעריך את סדר וזמני הפעולות (כמו לחכות עד אחרי האוכל).

בנוסף, סדר יום קבוע ולוח זמנים עוזר לפתח אחריות ועצמאות בקרב פעוטות, אשר ינסו לבצע בעצמם פעולות אם עשו אותן פעמים רבות בעבר באותה סביבה.

 

הצעות להקלת החזרה לשגרה:

שגרת שינה – חשוב לחזור לשגרת השינה הרגילה יום-יומיים לפני החזרה לגן. אך אם לא התאפשר קודם אז מיד עם החזרה מהחופש יש לחזור לשגרת השינה הרגילה.

ילדים צעירים זקוקים ל 9-10 שעות שינה, על-מנת להביא את רמת הקשב שלהם במהלך היום לרמה מיטבית.

לדבר עם הילד על סדר יום המחר – להזכיר  לילד את סדר היום ביום שלמחרת, כך לעזור לו להפנים חזרה את עקרונות לוח הזמנים שנרצה שיפנים.

קיום טקסים וריטואלים – טקס של אמבטיה, או של כניסה למיטה מעניקים ביטחון נוסף לילד וגם תהליך ברור שהילד יודע את סופו ואת מטרתו.

חשוב לכלול בין טקסי השגרה של הערב גם דיון אודות היום שהיה בגן הילדים.

שיחה שכזו ניתן לשלב בארוחת הערב, בישיבה באמבטיה או במהלך טקס השינה.

 

יש לבקש מהילד לחזור ולספר מה עשה היום. השאלות חייבות להיות ספציפיות, כמו:

על מה שוחחתם במפגש בגן?

עם מי שיחקת בגן היום?

במה שיחקת עם ..... היום?

 

ובמקביל גם לשאול שאלות דומות גם על מהלך אחר הצהריים (למרות שהייתם שותפים לפעילות זו).

חשוב לעזור ולהנחות את הילד אם שכח או התבלבל בין הדברים.

 

 

תהליך זה מסייע לילדים לפתח את אוריינטציית הזמן שלהם, מפתח תהליכי זיכרון וגם משפר כישורי שפה ומגדיל אוצר מלים.

אבל, הכי חשוב – זה מראה לילד כי ההורה מתעניין במה שעבר עליו במהלך היום, מקנה חשיבות למה שעבר עליו, ומלמד אותו ערכים כמו אכפתיות, דאגה לזולת, ניהול דיאלוג ויכולת הקשבה.

 

כדאי לשים לב

לפעמים לילד קשה לחזור לשגרה.

חשוב לזהות סימני מצוקה כמו: מצבי-רוח, עצבנות חריגה, שינוי ברמת התיאבון הרגילה.

כדאי להתעניין מול צוות הגן אודות יומו של הפעוט ואיך התנהל יומו.

 

חשוב שלא להזניח תופעות שכאלו, להבין את שורש הבעיה ומקור התסכול – ולהתמודד איתו.

מיותר לקבע תופעות שעיקרן פחד או דחייה של החזרה לשגרה ולהפכן לבעיה קבועה.

יש לזכור כי, צוות הגן ערוך ומוכן להתמודדויות מסוג זה וחשוב לשתף אותו בנעשה.

 

 

התלהבות, התלהבות, התלהבות

אל תתנו לילדים לחוש בתחושות ה"אין כוח לחזור לעבודה" שלכם.

ברמה הפיזית וברמה הנפשית, הילדים מושפעים מאיתנו, ההתלהבות שלנו לחזור לשגרה תדביק גם אותם בהתלהבות דומה.

גם אם בהתחלה ההתלהבות שלכם תהיה מעט מלאכותית, מהר מאוד תצליחו לשכנע את הילדים ואפילו את עצמכם בנכונותה.

ומי יודע אולי גם לכם יעבור יום טוב יותר בשגרת העבודה.

 

 

תגיות

שתפו

תגובות