[]

מדריכים » הבכי בבוקר בגן הוא לעתים קושי בפרידה

אוג

28

הבכי בבוקר בגן הוא לעתים קושי בפרידה

עדי לוי - יועצת חינוכית (M.Ed)


SADGIRLכאשר "תקופת ההסתגלות"
לא נגמרת...

 

 

בתקופה ש"אחרי החגים"
אנחנו מצפים מהילדים שתקופת ההסתגלות תחלוף,
שהבכי יפסיק וההצמדות לברכיים שלנו תשתנה לריצה נלהבת לעבר הגננת המחייכת.

 

 

אכן, אצל מרבית הילדים המצב משתפר, הדרמות בבוקר מתמעטות והילד נפרד בקלות.

 

 

אך לא תמיד הדבר כך.

 

צריך לזכור כי ילדים הם "אנשים קטנים" - עם אופי, צרכים ורצונות משלהם.
בדומה למבוגרים גם אצל הילדים לכל אחד תגובה שונה לאותה סיטואציה.

 

כאשר קשיי הפרידה בבוקר אינם נעלמים -  הורים מדווחים ש"הילד לא מסתגל לגן".

יש לבדוק האם מדובר על קושי בהסתגלות למסגרת הגן או על  קשיי פרידה.

 

 

 

 

קושי בפרידה אינו קושי בהסתגלות

 

פעמים רבות נוטים להתבלבל ולייחס את קשיי הפרידה בבוקר לקושי בהסתגלות.

פרידה קשה בבוקר, כזו המלווה בבכי ובהתנגדות להישאר בגן אינה מצביעה בהכרח על קושי בהסתגלות.

 

פעמים רבות הילד כבר הסתגל לגן, והוא מאוד נהנה במהלך היום אבל פשוט קשה לו להיפרד.

 

יש לבצע הבחנה מבדלת בין שני המצבים.

 

יש לוודא כי שני כללים נשמרו במהלך תקופת הקליטה:

 

הראשון, תמיד נפרדים מהילד.

 

גם אם הילד בוכה, לעולם ההורים לא נעלמים. 

אסור להיענות למצב בו הגננת אומרת "לכו מהר שלא ישים לב".

נכון שאין למשוך את זמן הפרידה, אך נשיקה ואמירת "שלום", חשובה מאין כמותה.

חשוב שילדכם ידע-  שאמא ואבא הולכים הם נפרדים ממני, הם לא נעלמים. 

בצורה זו, גם אם הפרידה מלווה בקושי ילדכם יגדל עם הרגשת ביטחון,
הוא יסמוך עליכם שלא "תעלמו" לו פתאום.

 

השני, הסתגלות לדפוס חיים חדש.


במידה ומדובר בילד אשר נכנס לגן בפעם הראשונה בחייו,
יש לוודא שהתבצע תהליך של למידת "דפוס חיים חדש", כלומר:

בבוקר ההורים ואני מגיעים ביחד לגן > ההורים נפרדים ממני והולכים > בגן משחקים...  > אחר הצהרים ההורים חוזרים ולוקחים אותי הביתה.

 התובנה הלכאורה פשוטה הזו, שנתפסת בעיננו המבוגרים כמובן מאליו אינה ברורה לילדים.        

הם צריכים ללמוד ולהאמין שההורה תמיד חוזר בסוף היום.

 

במידה ושני הכללים הללו נשמרו, תפקידכם כהורים הוא לוודא שאכן מדובר בקשיי פרידה ואין בעיה אחרת בגן.

 

 

המלצות לפעולה:

 

ראשית, בדקו כיצד הילד שלכם נפרד מכם במצבים אחרים (בייביסיטר, סבא סבתא וכו').

 

לעיתים, ילד שמתקשה להיפרד בבוקר יתקשה להיפרד גם בסיטואציות אחרות,
כלומר מדובר על "דפוס פרידה" של הילד.

 

ישנם ילדים אשר מתקשים להיפרד רק בימים מסויימים (כגון יום ראשון),
וישנם ילדים שאין להם אחידות בדפוס הפרידה מול שני ההורים, מאמא הילד יפרד בקלות ומאבא הפרידה תלווה בבכי ובהצמדות.

 

כאשר קושי בפרידה מופיע רק בבוקר ורק במסגרת הגן, נייחס זאת לקושי ב"דפוס פרידה בבוקר" ונתייחס לכך בהתאם.

 

 

בדיקה מול צוות גן הילדים

 

התעדכנו אצל הצוות ובדקו:

 

כמה זמן לוקח לילד להירגע מרגע צאתכם מהגן?
האם הילד משתתף בפעילויות במשך היום?
האם הוא מתקשר עם הילדים ואנשי הצוות?
האם הוא נראה שמח?

 

במידה והצוות מדווח שבמשך היום הילד משדר מצוקה יש צורך לבחון מה קורה בגן (אין זה אומר שהצוות אינו טוב או "שמשהו רע" קורה לילד בגן).

יתכן שישנם מצבים הקשים לילד באופן סובייקטיבי.
לעיתים הילד, מפאת גילו הצעיר, אינו יכול לבטא אותם במילים:

הילד רוצה לשחק עם ילד מסויים והוא אינו מצליח. (אוף, שוב מיכאל לא משתף אותי)

הוא אינו אוהב את ארוחת הבוקר. (אני שונא חביתה וסלט ואני רעב)

הוא מפחד ללכת לחדר השירותים לבדו. (השירותים האלו קטנים והדלת חורקת)

הוא היה מעוניין לצאת לחצר בזמן מפגש וכדומה. (השירים האלו טיפשיים ומשעממים)

 

תסכול של ילד בגן יכול לנבוע מהרבה סיבות בלתי גלויות לעין, במידה ומתקבל דיווח שהילד מגלה מצוקה גם במהלך היום.

 

יש צורך לבדוק את ההתנהלות של הגן ולבקש מהצוות לבצע תצפיות, לראות מתי הילד שמח, מתי קשה לו ולפעול בהתאם.

 

במידה והילד נרגע לאחר מספר דקות ובמהלך היום הוא שמח וטוב לב לרוב מדובר על קושי בפרידה.

 

 

ריכוך הפרידה

 

קיימות דרכים רבות לרכך את הפרידה בבוקר ולהופכה לנעימה וקלה יותר, הן עבור הילד והן עבור ההורים.

 

קיימות "פעולות הסחה" מגוונות, לשם כך יש צורך בשיתוף פעולה מלא של הצוות כמו גם ליצירתיות של כולם.

 

הדרך לשנות את "דפוס הפרידה". משתנה מילד ליד ומגננת לגננת.

 

החוכמה היא לבדוק ולראות מה עוזר לילד שלכם -   כי כל ילד שונה מהאחר.

 

 

הצעות אפשריות לשינוי "דפוס הפרידה":

 

אפשר להביא כל יום חפץ מהבית ולהראות לילדים.

 

אפשר להתיר לילד ללכת למטבח (או למשרד הגן) ולקבל מדבקה או עוגייה ( בהתאם לגננת).

 

ניתן להעניק לילד "תפקיד חשוב", כמו לדוגמא, כל יום לערוך שולחנות או לעזור בהכנת ארוחת בוקר.

 

אפשר אפילו למנות את הילד ל"שוער" אשר יסגור את שער הגן בתום הגעת הילדים.

 

 

זהו המקום להיות יצירתיים וקשובים לילד שלכם, למצוא את הדבר הנכון עבורו.

ליצור טקס פרידה ש"נתפר" בהתאם לצרכיו של הילד ויקל עליו את הפרידה.

 

 

 

לסיכום,

 

במידה והגעתם למסקנה כי מדובר בבעיות פרידה – היו יצירתיים ונסו להקל את הפרידה.

 

אך זכרו, יתכן שתעבור תקופה ארוכה בה הפרידה תלווה בבכי והצמדות.

 

קבלו זאת, הבינו כי לילדכם טוב בגן אך הפרידה מכם קשה לו.

 

זכרו, במידה וההורה ישדר לילד מצוקה הילד יגיב בהתאם,

כאשר ההורה ישדר שהוא סומך על הילד ועל צוות הגן ושהכל יהיה בסדר הילד יחוש ביטחון.

 

יתכן ויקל לכם אם תדמיינו אתכם הולכים לעבודה, עבודה אותה אתם אוהבים.
לפעמים קשה לנו אנחנו רוצים עוד קצת להישאר בבית, עם הבן זוג, לקרוא עוד בעיתון. לא רע לנו בעבודה אך הפרידה מהבית קשה לנו.

 

אנו המבוגרים מתנהגים על-פי קודים חברתיים, אך לילדים שלנו עוד מותר לנוהג אחרת – הם רק ילדים.

 

 

 

כותבת המדריך היא יועצת חינוכית (M.Ed)  - ייעוץ וליווי למסגרות חינוכיות בגיל הרך




^בחזרה למעלה

פיתוח ובנייה על ידי אפוק | עיצוב על ידי רועי ניניו