[]

ד"ר עדה בקר » אמפטיה בגיל הרך

דצמ

17

אמפטיה בגיל הרך

עדה בקר

ילדים שמחיםאמפטיה והתנהגות פרו חברתית בגיל הרך

איך נראה בוקר במכון להתפתחות הילד בתל השומר? הנה כמה משפטים קצרים שנאמרים בין אנשי הצוות : "שלום, איך את מרגישה הבוקר?" "כל הכבוד, קיבלת העלאה בשכר" "אני יודע שאת עמוסה בעבודה, רוצה שאעזור לך?" תגובות כאלה ביחסים במקום העבודה בין מבוגרים, הם מרכיב מקובל, הכרחי, מובן מאליו. הן מהוות חלק מההתנהגות היומיומית שלנו עם עמיתים בעבודה, וגם בחברויות, בזוגיות, בהורות. בכל מערכת יחסים.

תגובות אלה נובעות מרגשות, מחשבות והתנהגויות שלמדנו במהלך שנות הילדות: לימדו אותנו לראות את הזולת, לחוש את מצוקתו (אמפטיה) ולהגיב כך שנקל על מצוקתו (התנהגות פרו-חברתית). אמפטיה היא אחת המיומנויות החברתיות החשובות אצל ילדים בגיל הרך. ילדים שלומדים להשתמש בה באופן נכון ותואם מיטיבים להשתלב מבחינה חברתית עם עמיתים ובשאר יחסיהם.


כולנו מכירים את המונח אנטי-חברותיות, אבל המונח פרו-חברתיות (פרו=בעד) מוכר למעטים. מפתיע? בהחלט. אנחנו מרבים לעסוק בתוקפנות ובאלימות ובדרכים למניעתן, בעוד אחת הדרכים היעילות ביותר להתמודדות עם תוקפנות היא ללמד, לחזק, לטפח ולתגמל תחושות אמפטיה והתנהגויות פרו-חברתית.

הצגתי אמפטיה כהתנהגות שלמדנו בילדות אבל לאמיתו של דבר, אמפטיה היא יכולת מולדת, בדומה ליכולת המולדת שלנו להשתמש בשפה. אמפטיה תתפתח רק אם נטפח ונחזק אותה, בדיוק כמו ששפתו של הילד תתפתח רק אם הסובבים אותו ירבו לדבר איתו ולהקנות לו מיומנויות שפתיות.

מחקרים מראים שתינוקות בכל התרבויות נולדים עם מוכנות ביולוגית להגיב באופן אמפטי והדבר בולט מאוד בתחילה כמובן במסגרת המשפחתית. תינוקות בני שנה הגבירו את קצב מציצת המוצץ לנוכח מבט עצוב של האם. פעוטות אינם מתעלמים ממצוקתו של ההורה, הם מביטים במבט מלא דאגה בהורה הסובל ומרבים להתקרב אליו כדי לנחם אותו. בנוסף לכך, ילדים צעירים מראים דאגה רבה למצוקתם של אחים או אחיות קטנים.

לא רק בני משפחה מעוררים אמפטיה. למשל, כשפעוטות (בני שנה/שנה וחצי) רואים ילדים אחרים בעת מצוקה הם מתחילים להיות חסרי שקט ומוטרדים: הם מקשיבים בשקט מתוח, מייבבים או בוכים כמו הילד האחר.

בגיל שנתיים ילדים כבר מסוגלים להבין במדויק את מקור המצוקה של הילד האחר ואז מתחילות אצלם התנהגויות פרו-חברתיות: הם חשים צורך עז להציע ניחומים ועזרה לילד האחר כדי שיירגע. הם מבינים שיש דרכים מתאימות לעשות זאת: למשל, להביא לחבר הבוכה את הדובי שלו או לקרוא לאימו כדי שתעזור להרגיע.

לאחר גיל שנתיים ילדים מתחילים להבין ולפרש טוב יותר את התחושות שהם מרגישים והם לומדים מהו טווח ההתנהגויות הפרו-חברתיות שהם רוצים ויכולים לבטא כלפי הזולת. למידה זו נובעת הן מהמאפיינים המולדים של הילד (טמפרמנט, יכולות ביטוי רגשי, רמות עוררות פיזיולוגית) אך בעיקר מהדוגמא שייתנו ההורים. השנתיים הראשונות הן תקופה קריטית להתפתחות של אמפטיה. ילד שלא יפתח יכולות אמפטיות בשנים אלה יתקשה מאוד לפתחן בהמשך.

למה כדאי לי כהורה לעודד התנהגות אמפטית אצל הילד שלי?

מחקרים מראים שילדים היודעים לחוש אמפטיה בלי לחוש מצוקת יתר בעצמם ולפעול באופן פרו חברתי (לעזור, לנחם, לשתף) היו ילדים חברותיים יותר ומקובלים יותר. ובבית, החיים עם ילדים אמפטיים הם התגמול האמיתי להשקעה העצומה שלנו בגידולם.

הנה כמה התנהגויות הוריות העשויות לקדם אמפטיה והתנהגות פרוחברתית.

1. טיפול אמפטי בילד - זהו המרכיב החשוב ביותר –הורים המתייחסים לילדיהם בצורה אוהבת ומקבלת יגדלו ילדים עם יכולת אמפטית והתנהגות פרוחברתית הולמות.

2. העמדה של גבולות וחוקים תוך הסבר של עקרונות וחוקי ההתנהגות, במיוחד, מה יהיו התוצאות של פעולות הילד ("אם ניקח את התינוק על הידיים הוא יפסיק לבכות"; "אם תרביץ לסוזן זה יכאב לה") מעודדות התנהגות פרוחברתית.

3. השכנוע הרגשי של ההורה במהלך סיטואציה שבה נדרשת אמפטיה. כשההורה מעביר את ההסברים שלו לילד בעוצמה רגשית (ולא בטון אגבי או אדיש) הילד יבין ויקלוט טוב יותר את חשיבות המסר.

4. ההורה מייחס לילדו איכויות אמפטיות – ילדים שאומרים להם תכופות שהם 'עוזרים' או 'נדיבים' או 'אדיבים' יפנימו תכונות אלה כחלק מהדרך בה הם תופסים את עצמם ויפעלו בהתאם. כך הם ילמדו שהמוטיבציה בסיטואציות חברתיות נובעת ממקור פנימי. מהרצון שלהם להיות עוזרים ושותפים ולא בגלל תכתיבים מהחוץ.

5. ההורה כמודל –הורה שמתנהג באופן אמפטי כלפי אנשים אחרים, אבל מקדים לכך התנהגות אמפטית בתוך המשפחה משמש מודל יעיל מאוד.

ולבסוף, המרכיב החשוב ביותר בכל ערך, רגש, מחשבה או התנהגות שאנו רוצים להקנות לילד היא עקביות. לתגובות עקביות המתרחשות בהתמדה תוך כבוד להורה ולילד יש השפעה רבה על הבטחון העצמי של הילד ועל יכולתו להיות באינטראקציה בוטחת עם אחרים. בהצלחה.

 

מאת: ד"ר עדה בקר, יועצת התפתחותית לגיל הרך

ניתן לפגוש את עדה גם באתרים אלו:

www.gilrach.co.il

www.adabecker.co.il

www.socialkid.co.il

 

^בחזרה למעלה

פיתוח ובנייה על ידי אפוק | עיצוב על ידי רועי ניניו